Amit a házi feladatokról tudni kell ...
Házi feladat: amit a szülőknek tudniuk kell
Angliában az iskolákban egyre elterjedtebb, hogy a házi feladat elkészítésének menetét a tanórákon a pedagógus és a diákok együtt tervezik meg. A tanárok gondoskodnak arról, hogy a gyerekek egyéni szintjüknek megfelelő feladatokat kapjanak.
A következőkben néhány hasznos tanácsot adunk, hogy mennyi időt kellene a gyermeknek a házi feladat elvégzésével töltenie, és ehhez hogyan tudunk segítséget adni neki.
A házi feladat irányelvei az általános iskola alsó és felső tagozatán
A hangsúly azon van, hogy a házi feladat hogyan tud segíteni a gyereknek a tanulásban, nem pedig azon, hogy mennyi időbe telik azt elkészíteni. Például ha néhány gyerek gyorsabban dolgozik, mint a többiek, akkor jóval több feladatot tud elvégezni kevesebb idő alatt. Megközelítő arányszámokkal az irányelvek a tanulásra fordított idő tükrében az alsó tagozatos gyerekek esetében:
• Öt- és hatéveseknek: fél óra naponta
Felső tagozatos gyermekek esetében:
• Hét- és nyolcévesek: 45–90 perc naponta
• Kilencévesek: egy-két óra naponta
• Tíz- és tizenegy évesek: 1,5–2,5 óra naponta
Ne legyen elvárás az, hogy sokkal több időt szánjon a gyermek a házi feladata elkészítésére. Nem számít az sem, ha a feladatok elvégzése nem tart annyi ideig, mint fent részleteztük, amennyiben az eltelt idő hasznossága mérhető.
Különböző házi feladatok
Minden házi feladatnak kapcsolódnia kell a gyermek órai munkájához. Mindazonáltal nem megfelelő, ha a gyermek csak írásbeli házi feladatot kap. Fiatalabb gyermekeknek a házi feladat javarészt lehet:
• olvasás a szülővel, pedagógussal,
• készségfejlesztő játékok használata a matematikai készségek fokozására.
Nagyobb gyermekeknek a házi feladatának az alábbiakat kellene tartalmaznia:
• olvasás,
• osztályban történő prezentációra való felkészülés,
• különböző információk értelmezése,
• valamilyen tárgy elkészítése (a technikaórához hasonlóan),
• egy egyszerű tudományos kísérletet kipróbálása,
• főzés.
Szintén nem számít az, ha a feladat elvégzése nem tart addig, amíg a fent részletezett óraszámok mutatják, ha összességében hasznos volt a tevékenység.
Hogyan segíthet a házi feladat?
Az iskolák örülnek annak, ha a szülő támogatja a gyermeket a házi feladat elkészítésében. Emellett azonban azt is szeretnék látni, hogy a gyermek hogyan boldogul egyedül. Ahogy a gyerekek egyre idősebbé válnak, különösen fontos, hogy egyre önállóbbá váljanak a tanulási folyamatban.
Feltételezhetően a gyermek is többet tud kihozni egy feladatból, amennyiben a szülő segítséget nyújt neki. Ha azonban a szülő nem biztos abban, hogy pontosan mekkora szerepet is kellene vállalnia az otthoni feladatok ellátásában, hasznos, ha ezt megbeszélheti a gyermek tanárával.
Nem otthon történő házifeladat-végzés
A gyerekeknek lehetősége van elkészíteni a leckét az iskolában és felügyelettel ellátott iskolaórákon túli klubokban, Magyarországon a napköziben. Ez utóbbi az iskolai szolgáltatások egyfajta kiterjesztése a tanulás támogatására.
A házi feladatok ellenőrzése
Az iskoláknak tájékoztatást kell adniuk az elvégzett leckéről. Ez történhet úgy, hogy a gyermeket tájékoztatják arról, hogy
• mennyire végezte jól a munkáját,
• hogyan végezhetné jobban a feladatát.
Ez nem minden esetben írásos véleményt jelent a tanártól. Néha az értékelés órai keretek között történik, vagy a pedagógus egy-két írásbeli megjegyzéssel látja el az elvégzett munka egy-egy részét.